Jeszcze kilkanaście lat temu strony firm B2B były, mówiąc oględnie, mało ciekawe. Panowało przekonanie, że potencjalni klienci i tak skontaktują się z firmą, aby ustalić szczegóły współpracy. Wobec tego, strona ma spełniać przede wszystkim rolę wizytówki. Ma przekazywać same kluczowe informacje i dane kontaktowe. Tyle. Dzisiaj na takie myślenie nie ma już miejsca. Jednak nadal dużo stron www firm B2B pozostawia wiele do życzenia i echa tamtego, przedawnionego już, sposobu myślenia są nadal słyszalne. W takiej sytuacji konieczny jest profesjonalny redesign strony internetowej firmy B2B. Jak się za to zabrać i jakie kwestie wziąć pod uwagę?

To prawda, w przypadku firm B2B strona internetowa nie zawsze odgrywa główną rolę w procesie sprzedażowym. W wielu wypadkach nie jest możliwe zamówienie usługi z poziomu strony, a sprzedaż odbywa się tylko poprzez bezpośrednią komunikację i indywidualne negocjacje. Ale to w żadnym razie nie oznacza, że strona firmy B2B może być zaniedbana, niezgodna ze współczesnymi standardami albo nieaktualna. Klienci oczekują wysokiej jakości i przejrzystości od wszystkich, także firm B2B.

Strona internetowa firmy B2B powinna być spójna z pozycjonowaniem i wizerunkiem całej firmy. Nie może odbiegać jakością czy estetyką od świadczonych usług.

Aby przeprowadzić skuteczny redesign należy przestrzegać kilku kluczowych zasad. Oto one:

Strona to Twój pierwszy i najważniejszy handlowiec

Nawet jeśli z poziomu witryny nie można zamówić usługi, nadal pełni ona rolę handlowca, który powinien zachęcać do nawiązania kontaktu z firmą. Jak o to zadbać?

Wszystko to, co znajduje się na stronie, czyli informacje, oferta, wpisy blogowe, formularze kontaktowe i materiały do pobrania powinny być zbudowane tak, aby:

  • Odzwierciedlać cele i problemy Twoich klientów
  • Przyciągać firmy potencjalnie zainteresowane współpracą (leady)
  • Zachęcać klientów, aby szli dalej przez kolejne etapy lejku sprzedażowego

Oprócz troski o elementy strategiczne, redesign powinien też uwzględniać estetykę. Dopracuj typografię, układ menu, układ poszczególnych podstron, zadbaj o wysokiej jakości zdjęcia i materiały video. Profesjonalnie zaprojektowane elementy i zasoby sprawią, że strona oczaruje Twoich klientów od pierwszej chwili.

Zadbaj o UX

UX oznacza User Experience. To całość doświadczeń, które odnoszą i przeżywają klienci podczas kontaktu z Twoją witryną. Dlatego audyt i warsztaty UX powinny być centralnym punktem redesignu strony internetowej.

Zanim przystąpisz do prac związanych z nowym projektem strony, dowiedz się jakie są aktualnie panujące trendy. Czego oczekują klienci, także od firm B2B? Jakie elementy i rozwiązania są obecnie absolutnie niezbędne? Zwróć szczególną uwagę na:

WERSJĘ MOBILNĄ

We wrześniu 2020 roku Google wprowadziło politykę Mobile-first, która oznacza, że to wersja mobilna, a nie desktopowa, jest indeksowana w wyszukiwarce. Musisz zatem zadbać, aby Twoja strona wyświetlała się na urządzeniach mobilnych równie dobrze jak na komputerach. To podejście określa się jako RWD (Responsive Web Design). Strona responsywna to taka, która bez żadnych problemów wyświetla się na ekranach mobilnych, bez utraty spójności, estetyki i układu elementów. Dzisiaj to po prostu konieczność.

ZDALNĄ KOMUNIKACJĘ

Szczególnie w dobie COVID-19 powinieneś zadbać, aby kontakt z Twoją firmą mógł się odbywać w pełni zdalnie, bez konieczności spotkań osobistych. Telefon i e-mail to absolutne minimum. Coraz więcej firm, także B2B, wprowadza rozwiązania takie jak chaty czy chatboty, które pozwalają szybko uzyskać odpowiedź na pytania. Ta kwestia powinna się pojawić w trakcie warsztatów UX.

STRATEGIĘ CONTENTOWĄ

Zarówno wytyczne UX jak i SEO są jasne – Twoja witryna powinna przekazywać wszystkie niezbędne informacje, ale też stale edukować klientów. Dlatego coraz więcej stron ma zakładkę „blog” lub „wiedza”, gdzie regularnie (słowo klucz) publikowane są nowe treści. Zwiększają one zasięg organiczny i budują pozytywny wizerunek w oczach odbiorców.

Pamiętaj jednak, że strona firmy B2B ma przede wszystkim dostarczać najważniejszych informacji o Twojej firmie i ofercie. Klient musi jak najszybciej się dowiedzieć czy jesteś w stanie mu pomóc z jego pytaniem/problemem. Nie każ mu błądzić po zakładkach w poszukiwaniu odpowiedzi.

Skup się na celach biznesowych

Pamiętaj, że redesign dla samej idei redesignu nie ma większego sensu. Każde działanie, które podejmujesz na swojej stronie powinno mieć uzasadnienie biznesowe. Musisz wiedzieć co Twoja strona ma „robić”, jakie funkcje spełniać i jaką rolę odgrywać na tle szerszej strategii sprzedażowo-marketingowej. Dopiero z taką wiedzą można zabierać się za przebudowę strony. Dopasowanie do obecnych standardów jest oczywiście istotne, ale nie może się to odbywać w oderwaniu od strategii firmy.

Aby redesign był przemyślany i skuteczny, warto rozważyć współpracę z zewnętrznym partnerem marketingowym, który posiada kompetencje w zakresie SEO, content marketingu i zarządzania markami B2B. Taka agencja zadba o wszystkie kluczowe elementy przebudowy strony firmy B2B, od researchu i wytycznych z zakresu UX, aż po techniczne wdrożenie zaproponowanych zmian. Zyskujesz w ten sposób pewność, że wprowadzone zmiany będą sensowne i pomogą Ci rozwinąć biznes.

Jeśli chciałbyś się dowiedzieć jak taka współpraca może wyglądać w praktyce – zapraszamy do kontaktu! Zespół Funktional ma ogromne doświadczenie we współpracy z firmami B2B. Pracowaliśmy już z producentem komponentów do pojazdów szynowych i drogowych, a nawet z firmą zajmującą się produkcją i projektowaniem elektroniki. Napisz do nas i zobaczmy co możemy wspólnie zdziałać!

 

——-

Szukasz wsparcia w obszarze strategii, brandingu, a może chcesz zbudować produkt cyfrowy? Skonsultuj z nami swoje potrzeby biznesowe!

Napisz do nas na hello@funktional.pl

Lub zadzwoń – w kilka minut dowiemy się, czy (i jak) możemy Ci pomóc +48 12 341 45 12