Obecnie na rynku dużą popularność zyskują usługi i produkty online. Sklepy internetowe doskonale wpisują się w ten trend. Rozwój branży e-commerce jest doskonale widoczny – w 2019 roku w polskim internecie funkcjonowało ponad 31 tysięcy sklepów[1], a wartość handlu online przekroczyła próg 40 miliardów złotych. Pojawia się pytanie, czy nadal jest miejsce na nowych graczy? I jeśli tak, to jak założyć sklep internetowy?

Sklep internetowy wydaje się idealnym pomysłem na biznes – niskie koszty działalności, ogólnoświatowy zasięg oferty i sprawdzone metody promocji online, to niekwestionowane zalety branży e-commerce.

Trzeba jednak pamiętać, że, podobnie jak każdy inny biznes, sklep internetowy po prostu może się nie udać. Czasy gdy wystarczyło opublikować ofertę na Allegro i można było liczyć zyski dawno minęły. Obecnie ten rynek jest bardzo zagęszczony i, niezależnie od tego jaką branżę wybierzesz, najprawdopodobniej już masz rozwiniętą konkurencję. Aby Twój sklep internetowy odniósł sukces, musisz pamiętać o kilku kluczowych elementach.

Zadbaj o podstawy

Na początku czeka cię dużo pracy przy tworzeniu fundamentów sklepu. Musisz wybrać gotową platformę e-commerce, która będzie bazą pod Twój sklep (tańsze rozwiązanie), lub zbudować ją od zera (droższe rozwiązanie). Na rynku znajdziesz szereg gotowych platform, ale też zobaczysz, że wiele sklepów funkcjonuje na bazie autorskich rozwiązań.

Gotowe platformy mają wiele wbudowanych funkcji, które ułatwiają obsługę klienta i zarządzanie sklepem. Z drugiej strony, masz mniejsze możliwości modyfikowania poszczególnych elementów sklepu. Należy z uwagą rozważyć tę kwestię, ponieważ będzie miała ona wpływ na pozycjonowanie i promocję, a w rezultacie także na rozwój Twojego biznesu online.

Kolejna istotna kwestia to różnego rodzaju integracje. Klienci oczekują, że zapewnisz wiele możliwości dostawy sprzedawanych produktów (kurier, paczkomaty, poczta, odbiór osobisty), a także bezpieczne płatności online (na rynku jest wiele pośredników oferujących tego typu usługi). Niezbędne będzie sprawne zarządzanie stanami magazynowymi. Współczesny klient oczekuje szybkiej i pewnej dostawy swojego zamówienia, a pomyłki w przesyłkach są bardzo źle widziane.

Dopracuj każdy szczegół

Jeśli jesteś nowym graczem powinieneś zadbać o wysoką jakość, i to w każdym możliwym aspekcie:

  • Zadbaj o unikalne, ciekawe opisy swoich produktów (zapomnij o opcji kopiuj-wklej).
  • Zaprezentuj produkty najlepiej jak się da (nie obejdzie się bez pięknych zdjęć, pomyśl też o video).
  • Upewnij się, że wszystkie strony, zakładki, funkcje i menu w Twoim sklepie działają prawidłowo i Twojego klienta nie przerazi nagle komunikat o błędzie.
  • Lay-out sklepu powinien być czytelny i przejrzysty. Nie każ klientom się zastanawiać co mają zrobić, żeby znaleźć to czego potrzebują.
  • Skróć proces składania zamówienia i płatności do niezbędnego minimum. Im mniej klient musi klikać tym lepiej!
  • Zachęcaj klientów rabatami i voucherami. Może warto zaprosić najlepszych klientów do klubu gdzie czekać ich będą dodatkowe bonusy?
  • Zatroszcz się o komunikację, zapewnij różne kanały dotarcia do Ciebie (telefon i e-mail to niezbędne minimum). Coraz więcej sklepów oferuje także czat. To dobry i szybki sposób kontaktu.
  • Postaraj się o zgodny z prawem regulamin (RODO) i politykę prywatności.

Jeśli interesuje Cię kwestia dopracowania sklepu online, tak aby odpowiadał na potrzeby Twoich klientów, koniecznie przeczytaj ten artykuł.

Czas na promocję

Nie ma się co łudzić. W dzisiejszych czasach to praktycznie niemożliwe, żeby bez żadnej promocji założyć sklep internetowy, który odniesie sukces. Wachlarz rozwiązań, które są do Twojej dyspozycji jest bardzo szeroki. Branża e-commerce chętnie korzysta m. in. z:

  • Google Ads i Facebook Ads
  • Google PLA (Product Listing Ads)
  • Porównywarek cenowych
  • Zakładki Google Zakupy
  • Platform sprzedaży (Allegro, eBay, Amazon)
  • SEO

I wielu innych rozwiązań. Wszystkie te możliwości sprowadzają się do zwiększenia widoczności Twoich produktów w Google i social media. Te dwa kanały to najskuteczniejszy sposób dotarcia do klientów, którzy jeszcze nie słyszeli o Twoim sklepie.

Tutaj ważna uwaga!

Niestety łatwo stracić pieniądze zamiast je zarabiać! Stanie się tak szczególnie jeśli Twoje kampanie reklamowe nie będą prawidłowo skonfigurowane i optymalizowane.

I właśnie dlatego masz nas! Funktional to agencja, która doskonale zna się na marketingu online. A branża e-commerce to jedna z naszych głównych specjalizacji! W reklamie online działamy od 10 lat, my po prostu wiemy jak założyć sklep internetowy, który odniesie spektakularny sukces! Zapraszamy do działu kontakt, chętnie pomożemy Ci w podbiciu rynku online!

[1] https://www.bisnode.pl/wiedza/newsy-artykuly/wzrost-liczby-sklepow-internetowych-w-polsce-w-pierwszym-polroczu-2019-r/

 

——-

Szukasz wsparcia w obszarze strategii, brandingu, a może chcesz zbudować produkt cyfrowy? Skonsultuj z nami swoje potrzeby biznesowe!

Napisz do nas na hello@funktional.pl

Lub zadzwoń – w kilka minut dowiemy się, czy (i jak) możemy Ci pomóc +48 12 341 45 12