Jeśli śledzisz naszego bloga, to wiesz już, że tajemnica sukcesu w e-commerce tkwi w odpowiadaniu na potrzeby klientów i spełnianiu ich oczekiwań. Więcej na ten temat znajdziesz w tym wpisie. Dzisiaj chcemy się skupić na jednym konkretnym elemencie, który ma realny wpływ na kondycję Twojego sklepu internetowego – CX, czyli Customer Experience.
Mówiąc prostym językiem, Customer Experience w e-commerce to całościowe wrażenie, którego doświadcza każdy Twój klient w wyniku kontaktu z Twoim sklepem. Na Customer Experience w e-commerce składają się przede wszystkim:
- Strona internetowa Twojego sklepu
- Jakość obsługi klienta (zarówno tej telefonicznej, jak i e-mailowej)
- Zakres Twojej oferty
- Polityka cenowa, stosunek do reklamacji i szybkość dostaw
O każdym z tych elementów można napisać długie artykuły, dlatego dzisiaj skupimy się na samych konkretach. Zanim jednak do nich przejdziemy, warto przywołać kilka liczb[1]:
- 89% klientów przestaje korzystać z usług firmy po negatywnych doświadczeniach
- Tylko 1 na 26 klientów poskarży Ci się, że źle go potraktowałeś. Reszta zniknie bez wieści.
- 86% klientów chętnie płaci więcej w zamian za wysoką jakość obsługi
Szybkość jest kluczowa
Internet wyznaczył zupełnie nowe standardy szybkości. Dla 75% klientów ważna jest dostępność Twojego sklepu 24/7[2]. Spodziewają się również, że[3]:
- Odpiszesz na chacie w czasie krótszym niż minuta
- Odpiszesz na maila w ciągu maksymalnie 4 godzin
- Załatwią sprawę przez telefon w czasie krótszym niż 5 minut
Podobnie sytuacja ma się z reklamacjami i dostawami. Im szybciej dostarczasz zamówienie (poniżej 48h) i reagujesz na zgłoszenia reklamacyjne, tym lepiej.
Szybkość komunikacji sprawdzi się także przy impulsywnych zakupach. Pizza Hut umożliwia klientom składanie zamówienia przez Messengera – połączyli szybkość i efektywność rozwiązania w jednym. Warto zainspirować się dodatkowymi funkcjami, które wprowadzili: podręczny FAQ (często zadawane pytania), zapisanie zamówienia (oszczędność czasu dla klienta!) czy powiadomienia push o najnowszych promocjach.
Źródło: https://www.abetterlemonadestand.com/ecommerce-chatbots/
Twój e-commerce musi być łatwy w obsłudze i przejrzysty
Generalnie rzecz biorąc, im krótsza jest droga, którą musi pokonać Twój klient aby złożyć zamówienie, tym mniejsza jest szansa, że się wycofa. Proces zakupowy powinien być skrócony do niezbędnego minimum i czytelny. Nie każ klientom się powtarzać. Twoi klienci na żadnym etapie nie powinni zachodzić w głowę co właściwie trzeba teraz zrobić, albo czy zamówienie faktycznie zostało zaakceptowane.
Tak samo lay-out sklepu powinien być przejrzysty i estetyczny. Zadbaj o dokładną wyszukiwarkę towarów, dopracuj opisy i specyfikacje. Menu również musi być klarowne i łatwe w nawigacji.
Zatroszcz się o zdjęcia wysokiej jakości. Jeśli masz jakiś bestseller, albo produkt, na którego sprzedaży szczególnie Ci zależy, może warto nakręcić krótki film z jego prezentacją? Daj swoim klientom możliwość zostawienia opinii i oceny zakupionego produktu. Jednym zdaniem – pokaż, że naprawdę Ci zależy, żeby Twoi klienci dobrze się czuli w Twoim sklepie.
Edukuj i personalizuj
Bądź wartościowym źródłem wiedzy dla swoich klientów. Prowadź bloga i/lub profile social media, gdzie będziesz inspirować, przekazywać ciekawe i ważne treści i dzielić się nowościami. Klient chętnie skorzysta z oferty firmy, która nie tylko sprzedaje, ale też dobrze się zna na tym co robi. Postaw sobie za cel poszerzanie wiedzy klientów. Będą Ci za to wdzięczni!
Personalizacja też jest ważna. Klient wchodzi na Twoją stronę? Powinien widzieć swoje imię. Wysyłasz mu maila? Napisz do Ani/Jacka, a nie do „Szanownych Państwa”. Jeśli w Twoim sklepie są rekomendacje produktów (powinny być!) to niech będą one oparte o wcześniejsze zakupy danej osoby, a nie masowo wklejane każdemu identyczne. Nikt nie lubi się czuć jak numer statystyczny.
——-
Szukasz wsparcia w obszarze strategii, brandingu, a może chcesz zbudować produkt cyfrowy? Skonsultuj z nami swoje potrzeby biznesowe!
Napisz do nas na hello@funktional.pl
Lub zadzwoń – w kilka minut dowiemy się, czy (i jak) możemy Ci pomóc +48 12 341 45 12
[1] https://www.decibelinsight.com/resources/ecommerce-customer-experience-management-guide
[2] https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce.html
[3] Customer Expectations Report 2019
[4] https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce.html
[5] https://www.searchenginejournal.com/google-mobile-first-indexing/346170/