Branding i marketing to dziedziny bardzo ściśle ze sobą powiązane. Do tego stopnia, że jedna praktycznie nie istnieje bez drugiej. Nie oznacza to jednak, że są to synonimy, które można stosować wymiennie. Gdybyśmy chcieli posłużyć się metaforą budowlaną, należałoby powiedzieć, że branding to fundament, a marketing to budynek, który został na nim wzniesiony. W czym tkwi istota obu tych dziedzin? 

Czym jest branding?

Gdyby skrócić odpowiedź do zaledwie jednego zdania, należałoby powiedzieć, że branding odpowiada na pytanie „czym jest twoja marka?”. Opowiada o marce, o jej produktach i historii. Stanowi sedno strategii promocyjnej firmy, jej wizerunek i obietnice składane klientom. To dzięki brandingowi klienci wiedzą czego się spodziewać po produkcie, który od ciebie kupią.

Branding jest skupiony na długoterminowych celach biznesowych. Pozwala utrzymać klientów na dłużej, niejako przywiązać ich do marki. W tym znaczeniu, pozwala budować lojalność wśród konsumentów i przyciągać nowych. Często nawet… wbrew logice.

Silna marka budzi natychmiastowe, jednoznaczne skojarzenia. I to nawet wśród osób, które nie są jej wiernymi klientami! Doskonałym przykładem skutecznego brandingu jest marka Apple. O jej klientach często mówi się wręcz jak o wyznawcach. Niezależnie co Apple wypuści na rynek i w jakiej cenie, zawsze znajdzie się duże grono osób, które kupią ten produkt. Więcej, będą stać całą noc w kolejce aby, gdy tylko sklep się otworzy, natychmiast nabyć nowy telefon lub tablet. Nawet jeśli ten najnowszy iPhone nie różni się praktycznie niczym od poprzedniego. Takiego efektu nigdy nie uda się osiągnąć przy pomocy samego marketingu.

JAK TWORZY SIĘ BRANDING?

W tym miejscu zasadne jest pytanie o konkrety. Teoria teorią, ale jak branding wygląda w praktyce? Tworzenie brandingu przebiega dwuetapowo. W pierwszym etapie, firma musi sobie odpowiedzieć na szereg istotnych pytań:

  • O jakich wartościach i zasadach chcemy opowiadać klientom?
  • Jaka jest misja i cel naszej firmy?
  • Dlaczego robimy to, co robimy?
  • Czym się wyróżniamy na rynku? Albo czym CHCEMY się wyróżniać?
  • Jakich klientów chcemy przyciągać? Do kogo jest skierowana nasza oferta?
  • Z czym ma się kojarzyć nasza firma?

Solidnie przygotowane odpowiedzi pozwolą zrozumieć czym tak naprawdę ma być twoja firma. Co ma sprawić, że ludzie przyjdą do was, a nie do konkurencji? Dlaczego jesteście najlepsi? Oczywiście te wszystkie kwestie są trudne do zmierzenia czy obiektywnej oceny. Tak naprawdę, to dopiero klienci weryfikują, czy branding jest sukcesem czy porażką.

CORPORATE IDENTITY

Dysponując taką wiedzą, można przejść do drugiego etapu, czyli przekładania tej wiedzy na praktykę. Podstawowym elementem brandingu jest CI, czyli Corporate Identity (identyfikacja wizualna).

Na Corporate Identity składają się wszystkie elementy, które można zobaczyć, usłyszeć i dotknąć:

  • Strona www
  • Logo i hasło/slogan/claim
  • Kolory i czcionki
  • Materiały promocyjne i reklamy (ulotki, foldery, bannery)
  • Opakowania produktów
  • Animacje i filmy

Oczywiście to nie wszystko. Ważne są też treści, które trafiają na twoją stronę www i na profile social media, wytyczne i zasady, którymi kierujesz się w pracy, i wreszcie – w jaki sposób mówisz o sobie światu (tym zajmuje się marketing, do którego za chwilę przejdziemy).

To dlatego na każdym produkcie Apple jest nadgryzione jabłuszko, a na samochodach produkowanych w Ingolstadt widnieją cztery pierścienie. Chodzi o to, aby każdy doskonale wiedział z jakim produktem ma do czynienia. Jeśli klient musi się zastanawiać czy to, co trzyma w ręku to aby na pewno produkt twojej firmy to masz poważny problem.

Czym jest marketing?

Marketing uzupełnia branding. W swojej esencji, marketing to po prostu zestaw różnego rodzaju narzędzi, których firmy i inne organizacje używają do promowania swojej działalności. Marketing skupia się na celach skonkretyzowanych, często krótkoterminowych. Celem marketingu prawie zawsze jest bezpośrednia promocja produktów firmy i jej wizerunku. Na marketing składa się szereg określonych technik i rodzajów promocji. Każdy z nich jest zaprojektowany tak, aby osiągać inne cele.

Branding to długoterminowa, stała wręcz, wizja firmy, która może ulegać niewielkim zmianom wynikającym z potrzeb rynku. Marketing natomiast jest dynamiczny i zmienny. Korzysta z nowych rozwiązań i trendów panujących w społeczeństwie (często wręcz je kreuje).

Każda reklama, którą widzisz na mieście, każdy wpis promocyjny na Facebooku, każdy artykuł sponsorowany w gazecie i inne niestandardowe formy promocji, to wszystko składa się na jeden wielki obraz marketingu.

RODZAJE DZIAŁAŃ MARKETINGOWYCH:

SEM/SEO

Te dwa skróty oznaczają Search Engine Marketing i Search Engine Optimization. Działania SEM/SEO skupiają się na promocji strony www w wyszukiwarce Google. SEM zajmuje się płatną reklamą (najpopularniejszą jej formą są Google Ads, które widać w wynikach wyszukiwania), SEO natomiast podnosi widoczność witryny w wynikach organicznych, czyli nie reklamowych. Opiera się przede wszystkim na wykorzystywaniu słów i fraz kluczowych, które pomagają botom Google “odczytać” o czym są treści na stronie internetowej i, dzięki temu, odpowiednio je zaindeksować. 

Content marketing

To marketing treści. Skupia się na tworzeniu atrakcyjnych, praktycznych i przydatnych materiałów, a następnie promowaniu ich. Co najczęściej wchodzi w skład content marketingu? Badania, infografiki, raporty rynkowe, artykuły, wpisy na blogu, poradniki, e-booki itd. Treści, którymi posługuje się content marketing mogą być tekstowe, wizualne (grafika, zdjęcia, video), dźwiękowe (nagrania) i interaktywne (wchodzące w interakcję z użytkownikiem).

Social media marketing

Na social media marketing składają się wszelkie działania promocyjne realizowane z wykorzystaniem mediów społecznościowych. Obecnie najczęściej wykorzystywane w marketingu social media to:

  • Facebook: 2,6 miliarda użytkowników
  • You Tube: 2 miliardy użytkowników (dane 2019)
  • Instagram: 1 miliard użytkowników (dane 2018)

Oczywiście lista jest znacznie dłuższa. Jest przecież też LinkedIn, Twitter, TikTok, Pinterest i wiele innych platform. Jednak to właśnie FB, YT i Instagram są najpopularniejsze, przede wszystkim z uwagi na dużą liczbę użytkowników i szeroką ofertę reklamową. 

Social media oferują prowadzenie działań marketingowych zarówno płatnych (Facebook Ads, YouTube Ads, Instagram Ads), jak i bezpłatnych (na przykład poprzez grupy na Facebooku lub zasięgi wiralowe na YouTube). Ogólnym celem SM marketingu jest przyciągnięcie użytkowników na Twoją stronę internetową lub inne miejsce w sieci właśnie z wykorzystaniem mediów społecznościowych. 

OOH

Ten skrót oznacza Out Of Home. To wszelkie reklamy zewnętrzne, a zatem billboardy, reklamy w metrze czy autobusach, na wiatach przystankowych i w centrach handlowych. Jeśli musisz wyjść z domu, żeby natknąć się na daną reklamę, jest to reklama OOH.

Mobile marketing

To działania reklamowe skierowane stricte na urządzenia mobilne. Masz do czynienia z mobile marketingiem za każdym razem gdy pobierasz aplikację, która ma wbudowane reklamy (najczęściej w bezpłatnej wersji).

Oczywiście, to nie wyczerpuje tematu. Pojęć i form marketingu jest znacznie więcej. Na przykład działania nastawione stricte na zwiększanie sprzedaży określa się mianem performance marketingu [link do artykułu], a działania prowadzone w Internecie określa się też szeroko mianem digital. Są też działania marketingowe uszyte na miarę konkretnej branży. Dla przykładu, reklamy Google PLA są skierowane praktycznie wyłącznie do właścicieli sklepów internetowych.

Mamy nadzieję, że ten tekst nieco wyjaśnił zawiły świat promocji i reklamy 🙂 Na szczęście, nie musisz zgłębiać tajemnic brandingu, marketingu i tych wszystkich innych „ingów”! Od tego jesteśmy my! Jeśli chcesz zająć się promocją swojego biznesu i nie wiesz jak się za to zabrać – świetnie trafiłeś. Przeanalizujemy Twoją firmę i dobierzemy najskuteczniejsze formy promocji, które pozwolą szybko zwiększyć sprzedaż.

 

——-

Szukasz wsparcia w obszarze strategii, brandingu, a może chcesz zbudować produkt cyfrowy? Skonsultuj z nami swoje potrzeby biznesowe!

Napisz do nas na hello@funktional.pl

Lub zadzwoń – w kilka minut dowiemy się, czy (i jak) możemy Ci pomóc +48 12 341 45 12